نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار حقوق دانشگاه علامه طباطبائی

2 عضو حقوق‌دان شورای نگهبان

چکیده

کنوانسیون ورشو و پروتکل‌های آن و کنوانسیون مونترال، نوع و میزان مسئولیت متصدیان حمل‌ونقل را در پروازهای داخلی و بین­المللی تعیین کرده­اند. مطابق آنها متصدیان حمل و نقل می­توانند علاوه بر قراردادهای مربوطه در این اسناد، قرارداد حمل و نقل جداگانه­ای با فرستنده کالا یا مسافر منعقد نمایند لیکن آن­ها نمی­توانند شروطی را که ناقض کنوانسیون­ها باشد در این قراردادها وارد نمایند.
این مقاله به این سؤال­ها پاسخ می­دهد که: آیا متصدیان حمل و نقل و مسافر می­توانند در مورد میزان مسئولیت با هم توافق کنند و آن را  کاهش یا افزایش دهند؟ در چه مواردی میزان مسئولیت متصدی حمل و نقل هوایی کاهش و در چه مواردی افزایش می­یابد؟  آیا خارج از قرارداد نیز ممکن است مسئولیت متصدی حمل و نقل افزایش یا کاهش یابد؟ 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Possibilities of Agreeing on Higher or Lower Degree of Liability for the Carrier

نویسندگان [English]

  • Mansoor Jabbari 1
  • Ebrahim Azizi 2

1 Associate Professor of Law, Allameh Tabatabai University

2 Legal member of the Guardian Council

چکیده [English]

The Warsaw Convention, its Protocols and the Montreal Convention place a ceiling on the carrier's liability in all suits covered by these conventions. According to them, the parties can conclude special agreements but any clause contained in the contract and all special agreements entered into before the damage occurred by which the parties purport to infringe the rules laid down by these conventions shall be null and void.
Can the carrier and the passenger or consignor agree to a higher limit of liability or tend to relieve the carrier of liability or fix a lower limit than that which is laid down in these Conventions? This Article determines which clauses in the Conventions govern the carrier's liability and it also studies the possibilities of agreeing on higher, lower or relieving the carrier from liability.the parties purport to infringe the rules laid down by these conventions shall be null and void.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Warsaw convention
  • Hague Protocol
  • Montreal convention
  • Liability of Air Carrier
  • Limited liability
  • Unlimited Liability
منابع
1-   بناء نیاسری،ماشاءالله، «کنوانسیون راجع به یکپارچه کردن برخی مقررات حمل و نقل هوایی بین­الملل، مونترال، 28 می 1999»، نشریه دفتر خدمات حقوقی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، شماره 31 ،  1383.
2-    _______، «کنوانسیون مونترال: تجزیه و تحلیل برخی از جنبه‌های روز‌آمد و ادغام شده سیستم ورشو»، مجله حقوقی، نشریه دفتر خدمات حقوقی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، شماره 31 ، 1383.
 
3-       Bin Cheng, What is wrong the 1975 Montreal Additional Protocol No. 3? Air Law, Vol. XIV, No. 6 , 1989.
 
4-       Convention for the Unification of Certain Rules for International Carriage by Air, Montreal, 28 May 1999.
5-       U.S. District Court, Southern District of New York, Warren vs. the Flying Tiger Line Inc., 21 September 1964: 9 Avi. 17.621 (17.626).
6-       Mankiewicz, R.H., the Liability Regime of the International Air Carrier, (London; Kluwer Law and Taxation publishers, 1981).
7-       MDSI Mobile Data Solutions Inc. v. Federal Express, 2003 BCCA 9, affirming 2001 BCSC 1411, cited in: < http: // www. Admirattylaw.Com> dated: January 2005.
8-       Milde, M. Liability in International Carriage by Air: The New Montreal Convention, Annals of Air and Space Law, 1999, Vol. XXIV.
9-       Goldhirsch, the Warsaw Convention Annotated, a Legal Handboolk, London, Martinus Nijhoff, 1988.
CAPTCHA Image