یکی از شیوههای حمایت از حقوق مصرف کننده، تشکیل سازمانهای غیر دولتی حمایت از حقوق مصرف کننده است. این سازمانها که تبلور اراده مستقل از دولت و مشارکت خودجوش افراد به شمار میآیند، در غالب موارد در ...
بیشتر
یکی از شیوههای حمایت از حقوق مصرف کننده، تشکیل سازمانهای غیر دولتی حمایت از حقوق مصرف کننده است. این سازمانها که تبلور اراده مستقل از دولت و مشارکت خودجوش افراد به شمار میآیند، در غالب موارد در حکم گروههای فشاری هستند که هدف مشترک آنها تلاش برای بهبود وضعیت حقوق مصرف کننده میباشد. لزوم ارائه اطلاعات راجع به کیفیت محصولات به مصرفکنندگان، انتقاد از کیفیت کالاها، اقامه دعوا در محاکم قضایی به نمایندگی از مصرفکنندگان، حل و فصل اختلاف میان مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، افزایش سطح آگاهی مصرفکنندگان از طریق اجرای برنامههای آموزشی، مشارکت در تعیین کیفیت کالاها و تعیین ضوابط ناظر بر گواهی کیفیت، تلاش برای تصویب قوانین و مقررات مقتضی و برقراری ارتباط با سازمانهای غیر دولتی سایر کشورها و سازمانهای بینالمللی فعال درحمایت از حقوق مصرفکننده را میتوان از جمله مهم ترین وظایف این نهادها در حمایت از حقوق مصرف کننده دانست. در ایران به دلایل سیاسی، اقتصادی، حقوقی و فرهنگی، این قبیل سازمانها یا اساسا تشکیل نمیشود و یا در صورت تشکیل، چندان کار او فعال نیستند. در این مقاله کوشیده ایم تا پس از بیان ماهیت، نقش و جایگاه این سازمانها در حمایت از حقوق مصرف کننده، مشکلات آنها را در تحقق اهداف حمایتی شان مطرح سازیم و دلایل ناشناخته بودن این نهادها در ایران و راهکارهای مقتضی برای حل این معضلات را بر شماریم.