سعید حبیبا؛ ابراهیم چاوشی لاهرود
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 75-94
چکیده
در فضای اقتصادی امروز دو نوع علامت تجاری دارای شهرت قابل تشخیص است که مستلزم حمایتهای متفاوتی نیز میباشند. نوع اول، علائم معروف که در میان بخش مرتبط جامعه شناخته شده و در چارچوب حقوق سنتی علائم تجاری ...
بیشتر
در فضای اقتصادی امروز دو نوع علامت تجاری دارای شهرت قابل تشخیص است که مستلزم حمایتهای متفاوتی نیز میباشند. نوع اول، علائم معروف که در میان بخش مرتبط جامعه شناخته شده و در چارچوب حقوق سنتی علائم تجاری مورد حمایت واقع میشود. نوع دوم، علائم مشهور که برای عموم جامعه شناخته شده و در قالب تنزیل حمایت میشود. در حقوق ایران صرفاً علائم تجاری معروف مورد حمایت قرار گرفته و علائم تجاری مشهور مورد شناسایی و حمایت واقع نشده است. از سوی دیگر علائم تجاری معروف تعریف نشده و معیارهای تشخیص آن مورد اشاره قرار نگرفته است. در این مقاله با رویکردی تطبیقی ضمن ارائه تعریف و معیارهای تشخیص علائم معروف، علائم مشهور نیز مورد شناسایی قرار گرفته و تفاوتها و شباهتهای این دو نوع علامت و دکترین حمایتی مختص به هر یک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.