استثنای شبه جرم به ترتیب در ماده 11 کنوانسیون اروپایی مصونیت دولتها و ماده 12 کنوانسیون ملل متحد در مورد مصونیت دولتها و اموال آنها به عنوان یکی از استثنائات مهم بر مصونیت دولتها پیشبینی شده است؛ ...
بیشتر
استثنای شبه جرم به ترتیب در ماده 11 کنوانسیون اروپایی مصونیت دولتها و ماده 12 کنوانسیون ملل متحد در مورد مصونیت دولتها و اموال آنها به عنوان یکی از استثنائات مهم بر مصونیت دولتها پیشبینی شده است؛ اما ابهامات زیادی در خصوص دامنه و گسترة این استثناء دیده میشود. در این مقاله در پرتو رأی مصونیت صلاحیتی تلاش شده است به این ابهامات پاسخ داده شود از جمله اینکه، آیا مفاد مواد مذکور به قاعده عرفی تبدیل شده است یا نه؟ آیا این استثناء اقدامات حاکمیتی دولتها را نیز در برمیگیرد؟ آیا استثنای شبه جرم شامل اقدامات نیروهای مسلح در زمان مخاصمات مسلحانه نیز میشود؟ دیوان بینالمللی دادگستری با بررسی رویه دولتها، تفاسیر طرح کمیسیون حقوق بینالملل و آرای محاکم قضایی داخلی و رویه دیوان اروپایی حقوق بشر با پذیرش ضمنی عرفی بودن این استثناء به این نتیجه رسید که استثنای شبه جرم، اقدامات حاکمیتی دولتها را در برمیگیرد اما اقدامات نیروهای مسلح در زمان مخاصمات مسلحانه از حوزه شمول این استثناء خارج است.
واژه ایرانی الاصل در قوانین عادی ایران ذکر نشده اما در قوانین اساسی مشروطیت و جمهوری اسلامی ایران از این اصطلاح استفاده شده است. لازم به ذکر است قانونگذار عادی و اساسی تاکنون تعریفی از این واژه ارائه ...
بیشتر
واژه ایرانی الاصل در قوانین عادی ایران ذکر نشده اما در قوانین اساسی مشروطیت و جمهوری اسلامی ایران از این اصطلاح استفاده شده است. لازم به ذکر است قانونگذار عادی و اساسی تاکنون تعریفی از این واژه ارائه ندادهاند و شورای نگهبان نیز تاکنون تفسیری رسمی از این مفهوم منتشر نکرده است. همچنین بسیاری از حقوقدانان ایرانی نیز در باب معنا و مفهومِ واژه ایرانی الاصل اظهار نظر نکردهاند. تنها برخی از حقوقدانان ایرانی تعریف خاص خود از این مفهوم را ارائه نمودهاند که نگارنده به دلایلی که ذکر میگردد با آنها موافقت ندارد. نویسنده معتقد است که تأمین مصالح حقوقی، سیاسی و اجتماعی ایران مستلزم آن است که شخصی «ایرانی الاصل» تلقی گردد که از پدر و مادر دارای تابعیت اصلی ایران متولد شده و دارای تابعیت انحصاری ایران باشد.