بهترین معناى حق این است که آن را برگى برنده در برابر دلایل موجهه تصمیمات سیاسى بگیریم که به دنبال منافع جامعه بطور کلى مىباشند . این مقاله در پى ارائه چنین تحلیل و نظریهاى از حق است . یعنى ارائه ...
بیشتر
بهترین معناى حق این است که آن را برگى برنده در برابر دلایل موجهه تصمیمات سیاسى بگیریم که به دنبال منافع جامعه بطور کلى مىباشند . این مقاله در پى ارائه چنین تحلیل و نظریهاى از حق است . یعنى ارائه نظریه حق به عنوان دلیل حاکم در برابر دلایل سود - انگار . بدین منظور نویسنده به دو نوع دفاع در مقابل نظریه سود - انگار اشاره مىکند: دفاع تکثرگرا و دفاع مبتنى بر حق استقلال اخلاقى دورکین استدلال مىکند که تحلیلى عمیقتر از دلایل پذیرش سود - انگارى نشان مىدهد که مفهوم سود باید نوعى حق استقلال اخلاقى را نتیجه بدهد . از دلایل اولیه پذیرش (یا به تعبیر مؤلف از دلایل اصلى جذابیت) نظریه سود - انگار، قالب برابرىگراى این نظریه است . بدین معنا که در محاسبه بهترین روش عملى ساختن بیشترین ترجیحهاى اعضاى جامعه (سود - انگارى)، نباید ترجیح پارهاى از مردم، سنگینتر از ترجیح پارهاى دیگر گرفته شود، به منظور حصول چنین اصلى، سود - انگارى ناگزیر، باید حق استقلال اخلاقى را به منزله دلیل حاکم یا برگ برنده بپذیرد . در قسمت دوم مقاله نویسنده به اشکالات پروفسور هارت بر نظریه خود پاسخ مىگوید: پیشگفتار مترجم با تحلیل اجمالى راى شماره 645 وحدت رویه دیوان عالى کشور، در پى طرح نیاز به بحث و بررسى از نظریههاى حق از نوع نظریه رونالد دورکین مىباشد